مقدمه

با ظهور و گسترش صنعت ارتباطات و در امتداد آن اینترنت به عنوان شبکه ی ارتباطی و اطلاعاتی جهانی، فضای جدیدی در عرصه ی زندگی به وجود آمد که می توان با عناوینی همچون فضای دوم و فضای مجازی از آن یاد کرد. این فضای جدید به دنبال پیشرفت فزاینده فناوری هایی که تصور تغییر جهت بین دو فضایی شدن را بیش از پیش نامحسوس و غیر طبیعی زدایی می کنند، به تدریج اامات، قواعد، هنجارها، الگوهای کنشگری، تعامل و ارتباطات نمادین، نهاد ها، اجتماعات، ارزش ها و ضد ارزش های فضای این جهانی را در خود به شکلی شبیه سازانه برمی سازد (عاملی, 1391).

فلسفه فضای مجازی

گستردگی و همه گیر شدن فضای مجازی، ضرورت اندیشه و پی بردن به کنه فلسفی آن را ایجاد کرده است. با ظهور فضای مجازی نظام زندگی تغییر کرد و ما را با نظام واره های جدیدی مانند واقعی-مجازی گرایی، واقعی مجازی بودگی و واقعی مجازی شدن مواجه کرد. وقتی ما معتقد به این نظام واره های جدید باشیم دیگر مدل روابط اجتماعی را براساس مدل ارتباطات چهره به چهره تعریف نمی‌کنیم، بلکه می‌توانیم آن را حتی برمبنای ارتباط غایب با غایب نیز تعریف نمود (عاملی س. , سلسله نشست‌های سخنرانی کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی تحت عنوان فلسفه فضای مجازی», 1395).

اثر فلسفه بر زندگی و نظام حکمرانی زندگی بسیار گسترده است، از همین منظر پذیرش نظام واره جدید ترکیبی فضای واقعی و مجازی عرضه جدیدی برای تگذاری در فناروی اطلاعات و ارتباطات را ایجاد می کند. در این نگرش جدید منطق متفاوتی از فهم و عمل بر زندگی انسان شکل می گیرد عرصه ارتباطات زندگی را از ارتباطات حاضر با حاضر به ارتباطات غایب با غایب و حتی سطح سوم ارتباطات یعنی ارتباطات غایب با غایب توسعه می دهد (عاملی س. , سلسله نشست‌های سخنرانی کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی تحت عنوان فلسفه فضای مجازی», 1395).

یکی از نگاه های فلسفی موجود به فضای مجازی هستی شناسی است. هستی‌شناسی بیشتر به این توجه می‌کند که یک هستی را از هستی دیگری متمایز کند؛ یعنی ذات شناسی می‌کند. فضای مجازی در مقایسه با فضای فیزیکی ذات متفاوتی دارد پس می‌توانیم بگوییم در اینجا دو فلسفه داریم. فلسفه‌ای که معطوف به جهان فیزیکی و جهان واقعی هستی است و یک هستی‌شناسی که ناظر بر وجود مجازی است. ذات مجازی، ذاتی غیر مرکزی و همه‌جا حاضر است ولی ذات فیزیکی، ذاتی مرکزی و فقط در اینجا حاضر است و در جای دیگری نیست. ما با دو وجود فیزیکی و مجازی سروکار داریم. نحوه اثبات قضایای فلسفی در مکاتب مختلف و با رویکردهای مختلف فرق می‌کند. فلسفه در اینجا قدرت بالایی دارد چون من فکر می‌کنم نگاه آنتولوژیک پایه آن نگاه فلسفی را می‌سازد. نقشی جدی دارد چون می‌تواند منطق آن محیط را درک کند.نگاه فلسفی پیامدهای عملی زیادی دارد اگر کسی ماهیت هستی فلسفه فضای مجازی را درک کند و تمایزات آن را با ماهیت فیزیکی بداند نوعی نظام حکمرانی دیگری را تعریف می‌کند (عاملی س.، 1397).

با ظهور فضای مجازی، در بخش های مختلف جهان تغییرات بنیادینی رخ داد؛ یکی از این تغییرات و تحولات که در این مطلب به آن اشاره می کنیم، در زمینه ی شهرت بود که در ادامه به تاریخچه ی شهرت پیش از فضای مجازی و پس از ظهور آن می پردازیم.

ادامه مطلب

اربعین ایرانی و رسانه ها

فلسفه فضای مجازی و شهرت

فضای ,مجازی ,ارتباطات ,زندگی ,فلسفه ,غایب ,فضای مجازی ,در اینجا ,غایب با ,با غایب ,عاملی س ,سلسله نشست‌های سخنرانی

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

همه چیز در باره علم شیمی کاوه کلینیک تجهیزات پزشکی طرف قرارداد بیمه ROSHANGARAN مشاوره تجهیزات پزشکی و زیبایی گروه فرهنگی هنری اچ پلاس مقاوم سازی و برش بتن Who is it یادداشت های یک سوکس صورتی بازیاب